دومینوی حوادث – قسمت پنجم (برق‌گرفتگی و تاور کرین)
در حال بارگذاری...

دومینوی حوادث – قسمت پنجم (برق‌گرفتگی و تاور کرین)

در این قسمت از سری برنامه‌های دومینوی حوادث، تی وی ساختمان بازخوانی پرونده مرگ هولناک هفت کارگر ساختمانی در اثر برق‌گرفتگی ناشی از نصب تاور کرین در محل نامناسب را به تصویر می‌کشد. این برنامه در قالب گفتگوی مهندس کامیار میررضوی، مدرس حقوق مهندسی، با ناظر پروژه تهیه شده است.

برق گرفتگی و محل نامناسب نصب تاور کرین

قابلیت مهندسی تنها در کسب دانش فنی خلاصه نمی شود. حقوق مهندسی  بعنوان یک دانش ضروری، هم‌پای دانش فنی، برای تنظیم روابط کاری و تشخیص محدوده مسئولیتها و پیش آگهی پیامدهای حوادث کارگاهی، برای مهندسان مورد نیاز است.

در این پرونده با وقوع یک فاجعه فنی روبرو می شویم که به کشتار هفت کارگر منجر شده. تاورکرین یک برج 26 طبقه در محدوده دکلهای انتقال نیروی برق 400 کیلو وات، بدون رعایت حریم خط فشار قوی برق، نصب شده و در یک روز مرطوب بین دکل فشار قوی و بازوی تاور کرین به یکباره جریان بسیار قوی الکتریسیته برقرار می شود و کارگران آن محدوده را در جا خشک می‌کند.

مهندس میررضوی در نقش یک کارآگاه خبره سرنخ های حادثه را گرفته و به سرچشمه می رساند. پرسشهای زیر در این گفتگو به بحث گذارده می شود: ناظر هماهنگ ‎کننده کجای مسئولیت کاریش را ندیده گرفته بود؟ در زمان تجهیز کارگاه و تعیین جانمایی جرثقیل چه کار باید می‌کرد؟ ناظر برق چه نقشی در حادثه داشته؟ مسئولیت هر ناظر در چه محدوده ای تعریف می شود؟ در صورت عدم همکاری تیم نظارت، ناظر هماهنگ‌کننده چه کاری از دستش ساخته است؟

در این گفتگو به سه بُعد از حادثه پرداخته شده؛ یکی کوتاهی تیم های نظارت در هماهنگی و مشورت کاری، دوم جای خالی آموزش دانش حقوقی به دست‌اندرکاران بخش ساختمان در تشخیص محدوده مسئولیت شان و سوم بی توجهی ناظرین به دریافت بیمه نامه مسئولیت مدنی.

برق‌گرفتگی و تاور کرین - دومینوی حوادث (قسمت 5)

ابعاد حقوقی

مهندسی میر ‌رضوی با سالها واکاوی و بررسی پرونده های قضایی حوادث ساختمانی، به اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه های فنی، حقوقی و اجرایی دست یافته و با انتشار و انتقال این یافته‌ها به مجموعه دست اندر کاران بخش ساختمان، اعم از ناظران، مجریان، کار فرمایان و بهره برداران محصولات ساختمانی، در مسیر ارتقاء دانش حقوقی این مجموعه حرکت می‌کند. در قسمت پنجم از سری برنامه‌های دومینوی حوادث، مهندس میررضوی با واکاوی جزئیات این پرونده به دلایل بروز حادثه و چرایی صدور حکم قضایی می پردازد.

بیننده محترم، با وجود اختلاف نظرهای کارشناسان در تفسیر مباحث حقوقی، رسانه تی وی ساختمان با تولید این برنامه صرفاً به دنبال ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان و همچنین پیشگیری از بروز حوادث جانی و مالی در حوزه صنعت ساختمان می‌باشد. برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به دومینوی حوادث – قسمت پنجم (برق‌گرفتگی و تاور کرین) امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...