دومینوی حوادث – قسمت اول (مرگ خاموش)
در حال بارگذاری...

مرگ ناشی از گاز گرفتگی، مرگ خاموش نام گرفته. وجود مونوکسید‌کربن در محیط به سادگی قابل تشخیص نیست چرا که رنگ و بو ندارد و علائم تنفسی ایجاد نمی‌کند. تحریک پذیر هم نیست. از روی نشانه های مسمومیت مانند سردرد، بی حالی و کوفتگی فرد می‌توان به وجودش در محیط بسته پی برد. اما ممکن است فرد وجود این علائم را به سرماخوردگی نسبت دهد. چون به تدریج روی می‌دهد و قربانی به تدریج به خواب می‌رود، در زمان مسمومیت و در خواب توان واکنش از او گرفته می شود.

تلفات مرگ خاموش

در ایران هر ساله صدها نفر در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید‌کربن می‌میرند. مونوکسید‌کربن بخاطر احتراق ناقص در وسایل نفت‌‌ سوز، گازوئیل سوز، بنزین سوز و گاز سوز تولید می‌شود. کمبود اکسیژن محیط باعث احتراق ناقص در وسیله احتراقی می‌گردد. هر جایی که وسیله سوزاننده سوخت فسیلی در حال کار باشد و اکسیژن کافی نباشد، به جای دی اکسیدکربن، مونوکسید‌کربن سمی تولید می‌شود. نشت گاز، نصب غلط دودکش و کمبود اکسیژن در محیط بسته، از عوامل اصلی بروز این حادثه هستند.

مرگ خاموش چیست ؟

ابعاد گوناگون ماجرا

برای حوادث دلخراش ناشی از مرگ خاموش دلایل فنی واضحی وجود دارد. گاه این دلایل بسیار ابتدایی هستند و به معنای واقعی کلمه قربانیان بی گناه بسیار مفت جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر حوادث گاز‌گرفتی در پاییز اتفاق می‌افتد. با وجود دلایل ساده وقوع این قبیل حوادث، پیامدهای بسیار سنگین حقوقی متوجه متولیان صنعت ساختمان می‌شود. تی وی ساختمان، برای روشن شدن ابعاد حقوقی حوادث مرتبط با گاز‌گرفتگی این بار میزبان مهندس کامیار میر‌ رضوی، از پژوهشگران و استادان نام آشنا و برجسته حقوق مهندسی است.

ابعاد حقوقی مرگ خاموش

مهندسی میر ‌رضوی با سالها واکاوی و بررسی پرونده های قضایی حوادث ساختمانی همچون مرگ حاموش، به اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه های فنی، حقوقی و اجرایی دست یافته و با انتشار و انتقال این یافته‌ها به مجموعه دست اندر کاران بخش ساختمان، اعم از ناظران، مجریان، کار فرمایان و بهره برداران محصولات ساختمانی، در مسیر ارتقاء دانش حقوقی این مجموعه حرکت می‌کند. در قسمت اول از سری برنامه‌های دومینوی حوادث، شاهد یک گفتگوی بسیار جذاب و آموزنده میان مهندس میر‌رضوی و یک ناظر گاز خواهیم بود که به ریشه یابی وقوع یک حادثه دلخراش در ساختمان تحت نظارت ناظر، می‌پردازد. 

بیننده محترم، با وجود اختلاف نظرهای کارشناسان در تفسیر مباحث حقوقی، رسانه تی وی ساختمان با تولید این برنامه صرفاً به دنبال ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان و همچنین پیشگیری از بروز حوادث جانی و مالی در حوزه صنعت ساختمان می‌باشد. برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به دومینوی حوادث – قسمت اول (مرگ خاموش) امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...