دومینوی حوادث – قسمت هشتم (ریزش گود)
در حال بارگذاری...

در این برنامه از تی وی ساختمان به حادثه ریزش گود پرداخته شده است. مهندس میررضوی با یک ناظر که درگیر این ماجرا بوده است مصاحبه ای چالشی برگزار کرده است.

ریزش گود

از سنوات گذشته تا کنون، تخریب و نوسازی، منظره آشنای همه کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای کوچک و بزرگ ما بوده است. بناهای قدیمی و کلنگی برچیده میشوند تا سازه‌های جدید و بلند بنا شوند. برای اجرای فونداسیون و گاه زیرزمین، گودبرداری هم اجتناب‌ناپذیر است و این گودبرداری مخصوصا زمانی که ملک همسایه قدیمی است، می تواند بسیار خطر ساز شود. چرا که با تخریب ملک قدیمی، تکیه گاه خانه مجاور برداشته شده و با خاک‌برداری، زیر پایش هم خالی می شود.

با هوازدگی خاک زیر پی، پوک شده و تغییر حجم می دهد و اگر در ملک مجاور فونداسیون شناژ بتنی به صورت پیوسته کار نشده باشد، احتمال رها شدگی خاک زیرین و در مجاورت پی ملک قدیمی بسیار بالاست. به همین دلیل سازه نگهبان جزء جدایی ناپذیر گودبرداری در مجاورت خانه های قدیمی است و در صورت عدم اجرای سازه نگهبان یا اجرای غیر اصولی یا دیرهنگام آن، مخصوصا اگر زمینِ محل گود مدت طولانی رها شود، حوادث فاجعه باری ممکن است رخ دهد.

همچنان که در اینجا یک نمونه از این فجایع را در گفتگوی مهندس میررضوی با ناظر گود ریخته شده روایت می کنیم. در این ویدئوی یک کلاس آموزش فشرده و پربار برای ناظرین سازه در مرحله گودبرداری به نمایش در آمده و با مفهوم نظارت مستمر و ارزش مستندات و گزارشات برای اقدام به موقع جهت پیشگیری از حادثه آشنا می شویم.

ریزش گود - دومینوی حوادث (قسمت 8)

ابعاد حقوقی

مهندسی میر ‌رضوی با سالها واکاوی و بررسی پرونده های قضایی حوادث ساختمانی، به اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه های فنی، حقوقی و اجرایی دست یافته و با انتشار و انتقال این یافته‌ها به مجموعه دست اندر کاران بخش ساختمان، اعم از ناظران، مجریان، کار فرمایان و بهره برداران محصولات ساختمانی، در مسیر ارتقاء دانش حقوقی این مجموعه حرکت می‌کند. در قسمت هشتم از سری برنامه‌های دومینوی حوادث، مهندس میررضوی با واکاوی جزئیات این پرونده به دلایل بروز حادثه و چرایی صدور حکم قضایی می پردازد.

بیننده محترم، با وجود اختلاف نظرهای کارشناسان در تفسیر مباحث حقوقی، رسانه تی وی ساختمان با تولید این برنامه صرفاً به دنبال ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان و همچنین پیشگیری از بروز حوادث جانی و مالی در حوزه صنعت ساختمان می‌باشد. برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به دومینوی حوادث – قسمت هشتم (ریزش گود) امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...