دومینوی حوادث – قسمت دوم (آسیب سازه بعد از زلزله)
در حال بارگذاری...

زلزله در کمین بیشتر شهرهای ما نشسته است. هر سال دست‌کم یک زمین لرزه بالای 6 ریشتر و هر چند سال، یک زمین لرزه بالای 7 ریشتر در فلات ایران روی می دهد. چالش جدیدی که در چند سال اخیر، مخصوصا بعد از زمین لرزه سرپل‌ذهاب در سال 96 مطرح شد، ابعاد مسئولیت دست‌اندرکاران ساخت و ساز در قبال خرابی‌های زمین لرزه است. پیامدهای حقوقی خرابی‌های زلزله سوژه جدیدی ست که تا کنون مورد بررسی جدی قرار نگرفته و اکنون تی وی ساختمان در گفتگوی چالشی مهندس میررضوی با پیمانکار یکی از این پروژه‌ها، به آن پرداخته است.

آسیب سازه بعد از زلزله

یک بیمارستان نوساز در اثر زلزله آسیب‌های زیادی دیده و پرونده به دادگاه رفته و در نهایت پیمانکار 50 درصد تقصیر می‌گیرد. علت اصلی تقصیر پیمانکار کیفیت پایین بتن مصرفی تشخیص داده می‌شود. با کُرگیری از ستونها مشخص شده که مقاومت بتن خیلی کمتر از اندازه استاندارد بوده است. نمونه‌های موجود بتن آزمایش شده مشکلی نشان نمی دهد و آزمایشگاه بتن از هر کوتاهی تبرئه شده و پیامد ضعف بتن اجرا شده به گردن پیمانکار افتاده. اینکه چرا این درصد سنگین متوجه پیمانکار شده، موضوع گفتگوی انتقادی مهندس میررضوی با پیمانکار مربوطه است.

آسیب سازه بعد از زلزله

ابعاد حقوقی

مهندسی میر ‌رضوی با سالها واکاوی و بررسی پرونده های قضایی حوادث ساختمانی، به اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه های فنی، حقوقی و اجرایی دست یافته و با انتشار و انتقال این یافته‌ها به مجموعه دست اندر کاران بخش ساختمان، اعم از ناظران، مجریان، کار فرمایان و بهره برداران محصولات ساختمانی، در مسیر ارتقاء دانش حقوقی این مجموعه حرکت می‌کند. در قسمت دوم از سری برنامه‌های دومینوی حوادث، شاهد گفتگوی مهندس میر رضوی با پیمانکار بیمارستان مذکور خواهیم بود. بیمارستانی که سه سال پس از تحویل به خاطر زلزله دچار آسیب‌ شده و کار به دادگاه کشیده شده است.

بیننده محترم، با وجود اختلاف نظرهای کارشناسان در تفسیر مباحث حقوقی، رسانه تی وی ساختمان با تولید این برنامه صرفاً به دنبال ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان و همچنین پیشگیری از بروز حوادث جانی و مالی در حوزه صنعت ساختمان می‌باشد. برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به دومینوی حوادث – قسمت دوم (آسیب سازه بعد از زلزله) امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...