بررسی اثرات زلزله (بخش دوم)
در حال بارگذاری...

زلزله ترکیه در سال 1401، بزرگترین زلزله تاریخ این کشور و یکی از 8 زمین لرزه بزرگ ثبت شده ی سده اخیر در جهان به شمار آمده است. زمین لرزه ای که لرزه بر همه ارکان سیاسی، اقتصادی و رفاهی مردم ترکیه انداخته و به نظر می رسد پس لرزه های آن تا سالها گریبان این کشور را رها نکند.

بررسی اثرات زلزله

زلزله ترکیه در سال 1401، بزرگترین زلزله تاریخ این کشور و یکی از 8 زمین لرزه بزرگ ثبت شده ی سده اخیر در جهان، به شمار آمده است. زمین لرزه ای که لرزه بر همه ارکان سیاسی، اقتصادی و رفاهی مردم ترکیه انداخته و به نظر می رسد پس لرزه های آن تا سالها گریبان این کشور را رها نکند.

دو زلزله به فاصله نه ساعت اولی 7.8 ریشتر و دومی 7.7 ریشتر و چندین پس لرزه بالای شش ریشتر، در یک ماه گذشته طومار زندگی عادی در ده استان جنوبی ترکیه را در هم پیچیده است و تا کنون 46 هزار کشته و یک صد هزار زخمی و تخریب صدها هزار خانه را در پی داشته است.

آیین نامه های زلزله، روشهای طراحی سازه ای، چگونگی نظارت بر ساخت و ساز، کیفیت مصالح مصرفی، کیفیت ساخت، قوانین شهرداری ها، بخشش های دولتی در مورد ساختمان های غیرمجاز و غیر استاندارد، همه و همه زیر ذره بین رفته تا عوامل اصلی حجم بالای خرابی ها پیدا شود.

در سال 2018 دولت ترکیه با تصویب قانونی چند هزار ساختمانی که غیرقانونی ساخته شده بودند را مشروط به پرداخت جریمه مورد بخشش قرار داده و پرونده آنها بسته شد. اکنون همان ساختمان ها در نواحی زلزله زده ساکنان را به کام مرگ برده است. در سال 2020 هم با وقوع زمین لرزه 6.6 ریشتری ازمیر آسیب پذیری ساخت و سازهای ترکیه به نمایش درآمد. اما دیده نشده و عزم کافی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر استاندارد به وجود نیاورد.

با این حال در یک شهر کوچک به نام ارزین در استان زلزله زده هاتای بر خلاف شهرهای همجوارش، بدون هیچ تلفاتی، تنها با تحمل خسارتهای جزیی این زلزله را پشت سر گذاشت. زلزله ترکیه یک دانشگاه آموزشی بزرگ برای همه دست اندر کاران مدیریت شهری و ساختمان است. اینکه هماهنگی چقدر مهم است و آیین نامه های خوب به تنهایی کاری از پیش نمی برد.

شهر ایمن محصول تعامل و هماهنگی و درک متقابل میان مردم، حکومت، دانشمندان، مهندسان، مجریان، کارگران و بهره برداران محصولات مهندسی است. کشورهایی که روی فصل مشترک صفحات زمین زندگی می کنند، اگر نمی خواهند با چند ثانیه لرزش زمین همه هستی و نیستی شان در کام این اژدها خفته فرو رود، ناچارند تابع قوانین زمین باشند و الزامات زندگی روی زمین لرزان را یافته و به کار ببندند. 

در این گفت و گو تی وی ساختمان  با آقای مهندس نجفی همکلام می‌شود تا تحلیل فنی جالبی از نکات سازه ای مربوط به این زلزله را برای شما مخاطبان گرامی ارائه نماید. 

بررسی اثرات زلزله (بخش 1)

برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به بررسی اثرات زلزله (بخش دوم) امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...