دانشگاه علم و صنعت
در حال بارگذاری...

در این قسمت از برنامه تی وی ساختمان به به تحلیل و بررسی دانشگاه علم و صنعت می‌پردازیم.

دانشگاه علم و صنعت

تاریخچه

دانشگاه علم و صنعت در زمان قاجار یک مدرسه آلمانی و مورد حمایت دولت بود. این مدرسه در جنگ جهانی اول تعطیل شد. در سال 1301 با تصویب لایحه‌ای تصمیم بر تبدیل این مدرسه به مدرسه صنعتی گرفته شد و بعد از آن کمک هزینه‌ی دولت به مدرسه به سالیانه 20 هزار تومان رسید. یک معلم آهنگری و یک معلم نجاری برای مدرسه از آلمان دعوت شدند که تجهیزات لازم را خریداری کرده و کارگاه مدرسه را تأسیس کردند.

در سال 1306 از یک معلم مهندسی ماشین‌آلات و ریاضیات عالیه و یک استاد دیگر آهنگری دعوت به کار شد. تحصیل در هنرسرا در رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی برق و مکانیک امکان پذیر بود و شرکت نفت ایران و انگلستان کارمندان خود را از دانش‌آموختگان این مؤسسه استخدام می‌کرد.

هسته اولیه دانشگاه در سال 1308 با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای تحصیلات دوره‌ی عالی مهندسی در کشور، تحت عنوان مدرسه صنعتی دولتی با بهره‌گیری از استادان آلمانی و ایرانی در خیابان 30 تیر (قوام‌السلطنه سابق) تأسیس شد و بعداً به هنرسرای عالی تغییر نام یافت.

هنرسرا در سال 1336 به انستیتو فن‌آوری تهران تغییر نام داد و به مکان فعلی دانشگاه صنعتی امیر کبیر منتقل شد. در سال 1341 بار دیگر این موسسه طی تحولاتی در مکان جدیدی در نارمک (محل کنونی دانشگاه علم و صنعت ایران) انتقال یافت.

پس از استقرار در محل کنونی با ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه هنرسرای عالی، پذیرش دانشجوی مهندسی استمرار یافت و از سال 1351 هنرسرای عالی به دانشگاه علم و صنعت ایران تغییر نام داد.

دانشگاه علم و صنعت

معماری دانشگاه

سردر

با توجه به ماهیت علمی و فنی دانشگاه و از طرف دیگر لزوم توجه به تاریخ و فرهنگ ایرانی سردر دانشگاه شامل دو قوس جناغی میباشد که با هم دیگر ترکیب شده‌اند. به گفته معمار سردر دانشگاه، ماهیت علمی و فنی دانشگاه به وسیله قوس سهمی نمایان شده است و قوس جناغی فرهنگ و تاریخ ایران را نمایندگی می‌کند.

کتابخانه مرکزی

با توجه به رویکرد معماری سبزکه با حداقل ابزار حجم و فرم بیانی متواضعانه دارد و همچنین با وجود ابنیه‌ای چون مسجد دانشگاه، سردر ورودی و دانشگاه مرتفع و نوساز کامپیوتر در اطراف آن، تصمیم گرفته شد که ساختمان به ترتیبی طراحی شود که بیان حداقلی از مداخله در محیط را دنبال نماید و به یک طرح Under Scape نزدیک شود. لذا یکی از معیارهای مهم اولیه در طراحی، قرار گرفتن ساختمان در زیرزمین شد.

الگوی انتخابی برای طراحی این فضا الگوی بهشت است که شامل یک فضای تهی میانی مکعب شکل که به 6 جهت نظر دارد میباشد. هسته مرکزی طرح را در بالا آسمان (نور)، در کف آب و در چهار جهت چهار کوچه که به شمال، جنوب، شرق و غرب می‌رسند پدید می‌آورند و فضاهای دیگر حول آن تنیده میشوند.

طرح بصورت یک توده سنگی یکپارچه مکعب در زمین فرو رفته و به واسطه تورب بستر بریده شده و برای نفوذ نور، هوا و دسترسی کندهایی در آن ایجاد شده است. این کندها بصورت محورهای متقاطع و یا بصورت مکعب‌هایی تهی هستند که در بخش‌هایی از این توده حجاری شده اند.

طراحی و معماری ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت به دست معمار توانمند و بنام کشور، مرحوم دکتر فرهاد احمدی انجام پذیرفته است و دارای ویژگی‌های بسیار شاخصی از نظر معماری و هنر است. از همین رو سالن همایش طراحی شده نیز بسیار خاص بوده و حساسیت‌های بسیاری از سوی معمار بر روی هندسه و متریال قابل استفاده در فضا وجود داشته است.

سالن مذکور بصورت Box Shoe طرح چهار گوش با ظرفیت 800 نفر طراحی شده است. همچنین وجود اتاق‌های هوا ساز در مجاورت سالن روند طراحی ایزولاسیون صوتی را دشوارتر کرده بود. در این پروژه، آمبیانس با طراحی و معرفی متریال جدید بر پایه آهن و چوب مشکل آکوستیک معماری این پروژه را حل نمود.

دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت

دستاوردهای دانشگاه

دانشگاه علم و صنعت در رتبه‌بندی تایمز در سال 2016 میلادی، به ‌عنوان بهترین دانشگاه ایران معرفی شد. این دانشگاه در حال حاضر شامل 16 دانشکده است. دانشگاه علم و صنعت، به عنوان تنها دارنده دانشکده مهندسی راه‌‌آهن و دانشکده مهندسی پیشرفت در خاور میانه و دانشکده مهندسی خودرو در ایران می‌باشد.

سطح بالای آموزش از یک سو و داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته بخصوص در رشته‌های عمران، مواد و متالوژی و مکانیک از سوی دیگر باعث شده تا وجهه صنعتی این دانشگاه پر رنگ تر شود و دانش آموختگان این دانشگاه می‌توانند به سرعت جذب واحد‌های صنعتی کشور شوند.

دانشگاه علم و صنعت

برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به دانشگاه علم و صنعت امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...