بانک ملی شعبه بازار
در حال بارگذاری...

در این قسمت از برنامه تی وی ساختمان به به تحلیل و بررسی بانک ملی شعبه بازار می‌پردازیم.

بانک ملی شعبه بازار

بانک ملی شعبه بازار ساختمانی است که اغلب تهرانی‌ها و بسیاری از ایرانی‌ها هنگام ایستادن در صف چلوکبابی‌ها و غذاخوری‌های مشهور سبزه میدان و یا هنگام عبور از این محدوده تاریخی با آن مواجه شده‌اند. ساختمانی با کاشیکاری چشم نواز که نمی‌توان از کنار وقار و زیبایی مثال زدنی آن به سادگی گذشت.

بنایی با حدود سیزده هزار متر مربع مساحت که یادگار زمانه‌ای است که ساخت و ساز در تهران دغدغه‌ای به نام «زمین» نداشت. این بنا در محوطه‌ای ساخته شده که در دوره قاجار «تکیه دولت» در آن برپا بوده و بعدها این فضا به گاراژی برای توقف وسایل نقلیه تبدیل شد.

بانک ملی شعبه بازار

از سال ۱۳۸۵ رفت و آمد اتومبیل‌های سنگین در این محدوده ممنوع شد. معمار این اثر «محسن فروغی» است و این معمار برای اولین بار در این اثر معماری مدرن ایران را به شرایط اقلیمی گره زد.

خود او درباره این بنا گفته است:«این ساختمان نخستین بنایی بود که وسایل تهویه مطبوع در آن نصب شد. همچنین در این بنا، ایوان برای زینت یا تقلید ابنیه قدیمی ساخته نشده بلکه وجود آن منطقی، مفید و لازم است و اگر تناسب آن به ساختمان‌های قدیمی شباهت دارد در نتیجه منظور داشتن عوامل رساندن آفتاب در زمستان و منع ورود آن در تابستان به بنا بوده است.»

بانک ملی شعبه بازار

ساختار بانک ملی شعبه بازار، شکلی شبیه به صلیب دارد و در آن 24ستون استفاده شده است. یکی از نکات برجسته این بنا، حضور مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر فقید دولت موقت به‌عنوان مهندس تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی در مراحل ساخت است.

مساحت این ساختمان 4110 مترمربع بوده و در دو طبقه ساخته شده و مصالح اصلی آن بتن است. بخش مهمی از این بنا در ضلع شمالی و فضای پُشتی واقع شده است؛ جایی که می‌توان صدای بلبل و أنواع و اقسام پرنده‌های خوش صدا را در لابلای فضای سبز و درختان کم نظیر آن شنید.

بانک ملی شعبه بازار

برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به بانک ملی شعبه بازار امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...