کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در حال بارگذاری...

در این قسمت از برنامه تی وی ساختمان به به تحلیل و بررسی ساختمان مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

ساختمان مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

معمار: کامران دیبا

شرکت معماری: مهندسین مشاور DAZ

کاربری: فرهنگی، کتابخانه، آموزشی، آمفی تئاتر

دوره تاریخی: پهلوی دوم

طراحی مهندسین مشاور DAZ (دیبا، امیر رضوانی، ضرغام)

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ابتکارو مدیریت لیلی جهان‌آرا (امیرارجمند) در اواخر دهه 1340 خورشیدی در ایران پایه‌گذاری شد. اقدامی که هم در سطح کشوری و هم در سطح جهانی کم نظیر بود.

این مرکز 6 برج داشت که با حیاط‌هایی به هم متصل می‌شدند و دارای سالن اجتماعاتی با ظرفیت 700 نفر بود که از لحاظ عملکردی با استودیوهای ضبط فیلم و انیمیشن، انبار کتاب و پارکینگ طبقاتی در ارتباط بودند.

دره عمیق سایت در طراحی به گونه‌ای لحاظ شده بود که مانع از ایجاد احساس سازه‌های عظیم و قدرتمند شود و تأکیدش بر پیاده روها در میان پلازاها در حیاط‌ها بود.

طراحی ساختمان شامل دفاتر اداری، تالار سخنرانی، کتابخانه‌ی مرجع، استودیوهایی برای محصولات سمعی و بصری و فیلم، کافه تریا و همچنین یک پارکینگ وسیع زیرزمینی بود.

سایت در محله‌ای نوساز بر روی تپه‌ای مشرف به جاده بود و در همسایگی‌اش یک منطقه مسکونی با خانه‌های ویلایی قرار داشت. به همین دلیل دیبا برنامه‌ی ساختمانی را خُرد کرده و آن ‌را به 7 بخش تقسیم کرد تا مقیاس بزرگ ساختمان را شکسته و با منطقه مسکونی مجاور یک همخوانی ایجاد کند. بدین منظور دل تپه را شکافته و طرحی مطابق فرم تپه بصورت پلکانی برای سازنده پیشنهاد شد.

آجر گندمی رنگ برای نما در نظر گرفته شد و پلکان‌ها از جنس شیشه انتخاب شدند تا بین واحد های آجری فاصله ایجاد کنند.

در واقع هر واحد یک جعبه‌ی آجریست که با برجی شیشه‌ای از سایر قسمت‌ها جدا شده و به این ترتیب مقیاس کلی در رابطه با واحدهای مسکونی محله، پایین نگه داشته شد.

انتشارات کانون پرورش در کارنامه‌ی خود انتشار کتب به زبان‌های انگلیسی، عربی، بوسنیایی، فارسی، کردی، دری، ترکی و چاپ کتاب به خط بریل و تولید 20 عنوان کتاب، فیلم و غیره را ثبت کرده  است.

امروزه فعالیت کانون علاوه بر نشر، عناوین دیگری همچون قصه‌گویی، نمایش عروسکی، مطبوعات کودک و نوجوان و جشنواره‌ پویا نمایی را شامل می‌شود.

فعالیت‌های کانون تنها به داخل ایران محدود نمی‌شود، بلکه همکاری وسیع با نهادهای بین‌المللی و شرکت گسترده آثار اعضا و تولیدات فرهنگی در رقابت‌های هنری در سراسر جهان از دیگر اقدامات کانون به شمار می‌رود.

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در حوزه صنعت ساختمان می‌توانید اینستاگرام تی وی ساختمان را دنبال کنید.

آدرس اینستاگرام: @TvSakhteman

به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...