۰ تا ۱۰۰ تعویض سند دفترچه‌ای با تک‌برگی (کاداستری)

در وهله اول شما باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید تا پس از تکمیل فرم تقاضا و پاکت پستی و پرداخت هزینه‌ها و ارائه مدارک، دفترخانه نسبت به ارسال تقاضای شما به اداره ثبت املاک اقدام نماید. دفتر اسناد رسمی پس از بررسی مدارک و تکمیل آن، نسبت به ثبت تقاضا در سامانه پست اقدام و مدارک تحویل پست خواهد نمود. اداره ثبت با بررسی سوابق و در صورت عدم وجود هر گونه مشکلی، پس از طی تشریفات سند مالکیت را صادر کرده و در پاکتی که شما تکمیل نموده بودید تحویل پست می‌نماید. پس از طی این مراحل کار تکمیل شده و سند شما آماده است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی اعلام شده از سوی شما که بر روی پاکت نوشته بودید ارسال میشود. به خاطر داشته باشید سند تنها به مالک آن تحویل داده میشود مگر اینکه در زمان پر کردن فرم مربوطه در دفترخانه، اجازه تحویل سند به شخص دیگری را داده و ایشان را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست موفق به تحویل سند در نشانی شما نشود، سند به اداره ثبت مرجوع خواهد شد و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت املاک مراجعه کند. البته تمام مراحل از لحظه تحویل مدارک شما به ادره پست و پس از آن وصول به اداره ثبت املاک تا زمان ارسال برای شما از طریق پیامک به شماره همراهی که شما در فرم تقاضای سند نوشته اید اطلاع رسانی می‌شود.

مدارک مورد نیاز:

۱- اصل سند مالکیت ۲- کپی بنچاق ۳- کپی شناسنامه و کارت ملی ۴- آدرس و کدپستی ملک ۵- کپی خلاصه معامله ۶- فرم تقاضای سند مالکیت ۷- آدرس و کدپستی مالک (سند مالکیت از طریق پست به این آدرس تحویل خواهد شد) ۸- اصل یا کپی برابر با اصل گواهی انحصار وراثت (برای اسناد ورثه ای)

برای پیگیری سند مالکیت تک برگی چه میتوان کرد؟

برای این کار کافی است شماره رهگیری که هنگام قبول مدارک به شما داده شده است در سامانه (رهگیری مدارک ارسال شده جهت صدور سند) وارد نمایید تا از وضعیت سند مالکیت تک برگی آگاه شوید.

مزایای اسناد تک برگی(کاداستری) نسبت به دفترچه‌ای(منگوله دار) چیست؟

۱- صدور الکترونیکی اسناد تک برگی ۲- کاهش تعداد برگ‌ها در مقایسه با اسناد دفترچه ای ۳- خوانا بودن نوشته‌های سند ۴- دارا بودن هولوگرام امنیتی ۵– غیر قابل جعل بودن این اسناد ۶- قابلیت صدور برای تمامی مالکین حتی برای نیم دانگ ۷- حاوی مشخصات دقیق ملک ۸- رفع شبهات مربوط به متراژ و زمین ملک ۹- رفع مشکل فرسودگی اسناد ۱۰- کاهش تردد‌ها جهت انجام برخی امور ثبتی ۱۱- نگهداری آسان تر

آیا مامور پست سند را فقط به مالک تحویل می‌دهد؟

سند جدید تنها به مالک تحویل داده خواهد شد. مگر اینکه در زمان تکمیل فرم شخص دیگری را بدین منظور معرفی کرده باشید.

درصورت نداشتن اصل خلاصه معامله چه کاری انجام دهم؟

در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می‌توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود.

آیا همه باید اسناد دفترچه‌ای خویش را به تک برگی تبدیل کنند؟

ضرورت تبدیل سند منگوله دار به تک برگی در صورتی است که اگر آخرین معامله شما بعد از تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ باشد برای هرگونه نقل و انتقال لازم است سند تعویض شود اما اگر قبل از این تاریخ باشد احتیاجی به تعویض سند نیست. اما برای امنیت و حفظ دارایی بهتر است در صورت داشتن سند منگوله‌دار آن را با سند تک برگی تعویض کنید.

اگر ملک دارای چند مالک باشد اسناد مالکیت چگونه است؟

اگر ملک دارای چند مالک باشد، هر یک از مالکین میتوانند اقدام به دریافت سند تک برگی به میزان مالکیتشان بکنند، حتی اگر سهم آنها یک چهارم از یک دانگ خانه باشد. این موضوع در سندهای منگوله‌دار دفترچه‌ای به‌سختی انجام می‌شد و باید با درخواست رسمی مالکین ملک مشاعی صورت می‌گرفت.

در چه زمانی برای صدور سند مالکیت تک برگی اقدام میکنند؟

در دو حالت برای صدور سند مالکیت تک برگی اقدام میکنند:۱- برای تعویض سند منگوله‌دار دفترچه‌ای قدیمی با سند تک برگی ۲- ملکی را خریده‌اید و باید سند آن به ملک به نام خریدار شود.

کجا می‌توانم از اصالت سند مالکیت مطمئن شوم؟

استعلام تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. مراجعه آنلاین جهت بهبود و تسریع در خدمات است و اتلاف وقت در مراجعه حضوری را کاهش میدهد. بنابراین بهتر است استعلام‌ها را تا حد ممکن به صورت آنلاین انجام دهید. جهت جلوگیری از جعل و کلاهبرداری میتوانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اصالت سند تک برگی ملک اطمینان حاصل کنید.

آیا جهت تعویض سند مستقیما میتوان به ثبت اسناد مراجعه نمود؟

خیر این کار صرفاً در دفاتر اسناد رسمی انجام میشود و در صورت لزوم دفاتر شما را جهت انجام امور راهنمایی میکنند.

آیا بعد از انتقال سند به صورت صلح لازم است سند تعویض گردد؟

بله، هر نوع انتقالی که بعد از مهرماه سال ۹۰ باشد منجر به تعویض سند می‌گردد.