طراحی ساختمان با الهام از طبیعت
در حال بارگذاری...

معماری بیومیمتیک 

در تمامی علوم، طبیعت به عنوان یک حقیقت راهنما استفاده می شود. حوزه ای وجود دارد که از طریق تقلید و مشاهدۀ طبیعت پیش می رود. این حوزه، که بیومیمتیک نام دارد، می تواند به صورت تقلید نظام زندگی در طبیعت بیان شود.

امروزه همه اختراعات بشر را می‌توان به نوعی بهره گرفته از مدل‌های زنده دانست. رایانه‌ها و ربات‌های دستیار که رفته رفته جای انسان را گرفته‌اند با توجه به مطالعه بر روی ساختارهای زیستی ساخته شده‌اند. طراحی هواپیما بر اساس ساختار بدن پرندگان، ساخت زیردریایی از روی ساختار دلفین‌ها یا ساخت رادارها با توجه به سیستم راداری خفاش‌ها مثالهایی از علم بیومیمتیک یا بیونیک (Bionic) می‌باشند. همانند بسیاری از زمینه ها، در زمینۀ طراحی معماری، از طبیعت تقلید می شود. در دانشگاه فنی کارادنیز، بخش معماری، دوره های طراحی معماری به این منظور انجام می شوند. دوره های موجود در حوزۀ مفهوم بیومیمتیک شامل فرایند طراحی معماری است که به بررسی رابطۀ طبیعت و طراحی به شیوه جامعی می پردازد.

ایده الهام گرفتن و معماری بیومیمتیک از طبیعت که به اختراع معروف دمسترال منتهی شد در واقع تقلید و تکرار رفتار ارگانیسم های زیست محیطی است که برای نخستین بار ژنین بنیوس (Janine Benyus) در کتاب خود با عنوان «زیست تقلیدی؛ نوآوری با الهام از طبیعت» (۱۹۹۷) آن را به دنیا معرفی کرد. در این کتاب نویسنده سه رویکرد را در ارتباط خلاقیت و نوآوری بشر با طبیعت مرتبط می سازد:

  • معماری بیومیمتیک
  • نمونه مجازی از طراحی بیومیتیک
  • طبیعت به عنوان الگو

زیست تقلیدیذیری دانش جدیدی است که بر روی مدل های طبیعت مطالعه می کند و سپس این شکل ها، فرایندها، سیستم ها و استراتژی ها را برای یافتن راه حلی پایدار در جهت حل مشکلات انسان تقلید می کند.

مایک پیرز با استفاده از این رویکرد، از نبوغ موریانه ها برای طراحی یک سیستم خنک کننده طبیعی برای بزرگترین ساختمان تجاری به نام Eastgate در زیمبابوه استفاده کرد.این پروژه نمادی از تنوع در محل کار برای ایجاد یک جهان بهتر است.



به طراحی ساختمان با الهام از طبیعت امتیاز دهید.
1 Star2 Stars (No Ratings Yet)
Loading...